کاربرد چسب سیلیکون چیست؟

کاربرد چسب سیلیکون چیست؟

چسب سیلیکون کاربردهای فراوانی دارد که در هر صنعتی به سبک خود استفاده می‌گردد. چسب سیلیکون از ویژگی‌های منحصربه‌فردی به نسبت دیگر چسب های شیمیایی برخوردار است. دلیل آن هم فرمول شیمیایی خاص برای ساخت این محصول می‌باشد.

اما کاربرد چسب سیلیکون چیست؟ از چسب سیلیکون در چه مواردی استفاده می‌شود؟ آیا چسب سیلیکون ضرر دارد؟ برای پاسخ هر یک از این پرسش‌ها در ادامه همراه شرکت تک پنجره باشید.

کاربرد چسب سیلیکون برای پنجره دوجداره

کاربرد چسب سیلیکون برای پنجره دوجداره

چسب سیلیکون بیشتر برای پنجره های دوجداره و درزگیری استفاده می شود. به این گونه که پس از خرید پنجره دوجداره، نصاب پنجره با استفاده از چسب سیلیکون شیشه‌های دوجداره را به قاب پنجره می‌چسباند.

این عمل باعث استحکام بیشتر پنجره‌های دوجداره و سبب عایق‌بندی بهتر آن‌ها می‌شود. البته کاربرد چسب سیلیکون مختص پنجره‌های دوجداره نیست که در عنوان‌های بعدی با انواع چسب سیلیکون آشنا خواهید شد.

مقاومت چسب سیلیکون در برابر دماهای مختلف

از مزیت‌های چسب سیلیکون می‌توان به مقاومت بالا در برابر سرما (70 درجه سانتیگراد زیر صفر) و گرمای زیاد (200 درجه سانتیگراد بالای صفر)اشاره کرد. ضمن اینکه چسب سیلیکون مدت زمان کمی را تا دمای 300 درجه بالای صفر دوام می‌آورد. یکی دیگر از ویژگی‌های چسب سیلیکون این است که هیچ تغییری تا محدوده 70 تا 200 درجه سانتیگراد پیدا نمی‌کند.

علاوه بر اینکه چسب سیلیکون مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی دارد، هیچگونه مواد شیمیایی هم بر روی آن اثر ندارد. البته به این نکته باید دقت شود که پیوندها و اتصالات نباید با چسب سیلیکون، چسبانده شود. چون این چسب دربرابر فشار زیاد تحملی ندارد، از این رو فقط برای درزگیری استفاده می‌شود.

چسب سیلیکون سطح کششی پایینی دارد و همین مورد باعث می‌گردد تا برای رنگ آمیزی استفاده نشود. کاربرد چسب سیلیکون برای فلزات بسیار کم است. آن هم در صورتی می‌توان برای فلزات از این چسب استفاده کرد که نیازی به پیوند قوی و محکم نداشته باشد. در ادامه این مطلب شرکت تک پنجره، انواع چسب سیلیکون را خواهید شناخت.

انواع چسب سیلیکون

انواع چسب سیلیکون

چسب سیلیکون پر مصرف‌ترین چسب در صنعت بوده که به دو دسته تقسیم می‌شود. چسب سیلیکون اسیدی « دوجزئی » و چسب خنثی « تک جرئی » در هر صنعتی کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه خواص آن‌ها ذکر شده است.

چسب اسیدی

انواع مختلفی از چسب دوجزئی یا همان چسب سیلیکون اسیدی وجود دارد. چسب سیلیکون اسیدی مقاومت بیشتری به نسبت چسب خنثی داشته و به سرعت خشک می‌گردد. چسب سیلیکون در فرایندی 24 ساعته خشک شده و کاربرد این نوع چسب سیلیکون، بیشتر برای درزگیری پنجره دوجداره استفاده می‌شود.

البته از دیگر کاربردهای چسب سیلیکون می‌توان به تزئینات چوبی و دکوراتیو، کابینت سازی، ساخت آکواریوم و … اشاره کرد.

 است.

چسب خنثی

چسب خنثی

چسب سیلیکون تک جزئی یا همان چسب خنثی جهت خشک شدن به 5 تا 95 % رطوبت نیاز دارد. علاوه بر آن نیز دمای 5 تا 40 درجه سانتیگراد برای خشک شدن آن نیاز است. هرچقدر ضخامت چسب بیشتر باشد دیرتر خشک شده و شاید تا چند روز هم به طول بی‌انجامد. زمان خشک شدن چسب خنثی، یک پوسته روی آن تشکیل شده و در صورت کم بودن ضخامت، ظرف 24 ساعت خشک می‌شود.

از چسب خنثی می‌توان در مواردی همچون سرامیک، شیشه، پلاستیک، آجر، فلزات و بتن استفاده نمود. همچنین فرمول خاص چسب خنثی یا همان چسب سیلیکون تک جزئی سبب شده تا در صنعت هوافضا و هواپیمایی بسیار مورد استفاده قرار بگیرد.

رنگ‌های مختلف چسب سیلیکون

حال که با کاربرد چسب سیلیکون آشنا شده‌اید وقت آن رسیده تا با رنگ‌های مختلف چسب سیلیکون و کاربرد آن ها آشنا گردید.

چسب سیلیکونی مشکی

از این نوع چسب برای نصب شیشه خودروها استفاده می‌شود.

چسب سیلیکونی قرمز

چسب واشر نام دیگر چسب سیلیکونی قرمز بوده و هیچ واکنشی دربرابر مواد شیمیایی و حرارت بالا نشان نمی دهد. از این رو در کارهای صنعتی بیشتر از چسب سیلیکونی قرمز استفاده می‌شود.

چسب سیلیکونی بی‌رنگ

درزگیری پنجره، آکواریوم، سینک و … از کاربردهای این نوع چسب است.

چسب سیلیکونی سفید

این نوع چسب بیشتر برای روشویی، سطوح سفید و وان حمام قابل استفاده می‌باشد.

تفاوت خمیر سیلیکون با چسب سیلیکون

تفاوت خمیر سیلیکون با چسب سیلیکون

خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون تفاوت بسیاری با هم ندارند. تنها تفاوت میان این دو چسب، خاصیت چسبندگی خمیر سیلیکون است. خمیر سیلیکون جهت ایجاد اتصال قوی قطعه الترونیکی به هیت سینک است. حلال چسب هیت سینک تنها راه حل جهت پاک کردن این چسب از روی سطوح است.

چسب سیلیکون آینه و شیشه

چسب آکواریوم جهت چسباندن شیشه مناسب است. اما برای چسباندن آینه باید از چسب دو جزئی استفاده نمایید. زیرا چسب دو جزئی در مقابل جیوه واکنشی ندارد و ماده غیر اسیدی آزاد می‌کند.

خاصیت‌های چسب سیلیکون

بعد از شناخت کاربرد چسب سیلیکون، باید خاصیت های این چسب را بشناسید که در ادامه به موارد زیر اشاره می شود :

1-مقاومت بسیا عالی در شراط جویگوناگون ( منفی 75 درجه تا 200 درجه سانتیگراد)

2-استحکام بسیار بالا در برابر رطوبت

3- مقاومت بسیار بالا در برابر فشار

4-به دلیل درزگیری با چسب سیلیکون، عایق‌بندی خوبی در زمستان دارد

5-از نظر الکتریکی نارسا می باشد

6- منعطف بودن چسب

7-تنوع در رنگ

8-دوام بالا در برابر اشعه خورشید

9- جلوگیری از ایجاد کپک و قارچ

آیا چسب آکواریوم متفاوت از چسب سیلیکون است؟

چسب آکواریوم در واقع همان چسب سیلیکونی اسیدی است که در ایران به نام چسب آکواریوم شناخته می‌شود. لازم به ذکر است هیچ تفاوتی بین چسب آکواریوم و چسب سیلیکون نیست.

حلال و برندهای چسب سیلیکون

جهت زدودن چسب باید از حلال مخصوص استفاده نمود که البته سرکه و استون هم جزء حلال‌های مرتبط به چسب سیلیکون می‌باشند. از برندهای محبوب تولید کننده این نوع چسب می‌توان به پرماتکس، سیستا، مپل مکس، مپل فیکس، لاکسیل، کاسپین، دلفین، زتکس، مموهات، سیکا، ویکتور رینز، سودال و لازیو اشاره کرد.

خلاصه

در این مقاله با جزئیات و کاربرد چسب سیلیکون آشنا شده‌اید. اگر شما هم قصد خرید یا کسب اطلاعات درباره چسب سیلیکون، خرید پنجره دوجداره قسطی، انواع پنجره دوجداره چوبی و … را دارید می‌توانید به سایت تک پنجره مراجعه نمایید. شرکت تک پنجره با داشتن کادری متخصص و خدمات پس از نصب یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید پنجره و ملزومات به شمار می‌رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی واتس اپ